lördag 19 februari 2011


Dom som inte vet hur man fiskar i havet och dom som tror att om man bara har ett havsfiskespö så är man redo , DE har ingen aning !
Jag äger bland annat ett 8 fots Ticka spö. Detta spö lämpar sig ypperligt till fiske med pirkar upp till 250 gram där man vill få en god fart på betet. Längden på spöt får den ut växling som behövs för att sätta fart på pirken.
Ska du däremot fiska med Jiggar på upp emot 450 gram och dessutom bara "gunga" fram grejerna , då kan du kasta dessa spön i havet. Att stå åtta timmar om dagen med Jiggar över 350 gram känner på ryggen " Tro mig".
Generellt kan jag med min erfarenhet av åtskilliga havsfiske turer ge dessa förslag.
Fiske efter Torsk, sej , kolja , Lubb mm, där fisket bedrivs mestadels på runt hundra meter och strömmen är ringa, kör med pirkar upp till 250 gram och ett spö på 8 fot.
Fiske med Jiggar över 300 gram efter hälle och grov torsk på djup understigande 1oo meter ,
kör med ett 7 fots spö.
Fastnade i helgen för ett 6,6 fots spö ... det kändes grymt skönt ..se bilden ovan , kommer att köpa ett !!!!

,
Sven - Olov Larsson kom förbi i går kväll på sin resa till vår svenska huvudstad. Med sig hade han fyra stycken havsfiske spön , hans tanke var väl att lura på mig ett av dom , det lyckades !!

1 kommentar: