lördag 22 maj 2010

En vecka har gått sedan jag kom hem från Tromsö , en veckas riktat hällefiske. Sju dagar i båten och som minst fiskade vi 10 timmar på en dag. Man blir minst sagt sliten och det tar ungefär en vecka innan man landar och kan återkalla alla upplevelser man fått vara med på däruppe i nordatlanten.
Låt oss säga att vi under dessa dagar hade ungefär 80 fisketimmar och under den tiden hade vi sammanlagt kontakt med 8 st Hälleflundror . Jag ser stora likheter med laxfisket i en norrländsk älv , där fiskepassen kan bli långa utan nått hugg. Men har man bara , om så bara en endaste gång fått känna på dessa fiskar vare sig det gäller Lax eller Hälleflundra så är man fast. Man står där fiskande timme efter timme bara för att veta att när hugget väl kommer är det väl värt allt slit och nötande, då sprider sig hettan genom kroppen och pulsen rusar i en hetsig och efterlängtad kamp.
Man säger att det är "resan man minns" , den här fiske vecka känns som en enda lång resa där jag inte riktigt kom fram till mitt mål . Hade gärna sett mig ta en fisk över eller åtminstånde i närheten av hundra kilos strecket , Å andra sidan kan jag se denna resa som ett träningsläger, där jag hela tiden lär mig om hällefisket vilket genom tiden kommer att hjälpa mig uppnå mitt mål.
Fyra Flundror lyckades vi lura upp , Jag drog 2 stycken små och Svenne drog två stora ...
Gliringarna har varit många om dessa två "slipsar" och visst hade det varit kul att få känna på nått större . Men faktum är att när Svenne fick sin första kändes det mer som det gör på en trollingtävling , Får man bara en fin fisk i båten så gläds alla , oavsett vem som vevar upp den.
Jag tror detta beror på att vi tillsammans planerat och studerat sjökort , sett de heta platserna och bestämt oss för att prova precis där.. där som senare resulterade i en härlig fisk.

Upplevelserna har varit många , från det första mötet med Svenne då denne ståendes på andra sidan om ett vägräcket , vilt svingade just en bit vägräcke för att slå ihjäl den stackars renen " som en annan bilist kört på" till mötet med fem Späckhuggare i en väldigt smal kanal.

Tur var väl ändå att tröjorna aldrig kom i tryck , för som Svenne sa " du kommer se ut som Britney Spears fast fanmycke Osexigare" . Har för övrigt förlängt tävlingstiden till hela 2011 .
Har föresten precis för mig att det var så vi sa före resan.. jo så sa vi , hela 2011.

1 kommentar: